Salmiņa, Valda (2009) Sources and symbols of the Song of Resurrection „Havun, havun” (Bird, bird) by Grigor Narekatsi (947 – 1011) (in Latvian). Cultural Studies. Animals in Literature and Culture. Kultūras Studijas, Dzīvnieki kultūrā. Zinātnisko rakstu krājums, II . pp. 56-66. ISSN 978-9984-14-470-2
PDF
- Submitted Version
230kB | |
Microsoft Word
106kB |
Abstract
In the article two songs of Resurrection by Gregor Narekatsi and the symbolic meaning of „bird” in them are considered. The first song „Havun, havun” (Bird, bird) as periphrase of Song of Songs and the second song „Havik mi paitsar” (Bird descending on the cross stone) with its relation to this symbolic are analysed.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | (title in Latvian) NAREKAS GRIGORA (947 – 1011) AUGŠĀMCELŠANĀS DZIESMAS „HAVUN, HAVUN“ “PUTNIŅŠ, PUTNIŅŠ ATMODIES“ AVOTI UN SIMBOLIKA |
Subjects: | P Language and Literature > PN Literature (General) B Philosophy. Psychology. Religion > BS The Bible B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion |
References: | 1 Орманян М. Армянская церковь. Ереван: Анкюнакар, 2006 13 - 21.
2 Harnack A. Das Wesen des Christentums. Москва: Intrada, 2001 –141. 3 Абегян, М. История древнеармянской литературы. Ереван: Издательство АН Армянской ССР, 1975 – 286. 4 Narekac‟i G. Tagher yev gandzer, ashkhatut‟yamb Armine K‟yoshkeryani. Yerevan : Haykakan SSH GA Hratarakchut‟yun, 1981 – 39. 5 P‟itetchean, G. Grigor Narekac‟i Sharakanagir? Mayr At‟or Surb Edjmiatsin1999 – 43. 6 Turpat, Narekac‟i G. Tagher yev gandzer, ashkhatut‟yamb Armine K‟yoshkeryani. Yerevan : Haykakan SSH GA Hratarakchut‟yun, 1981 – 30 – 37. 7 Абегян, М. История древнеармянской литературы. Ереван: Издательство АН Армянской ССР, 1975 – 272. 8 Surb Haruthtyun. Hay arrak‟elakan Surb Ekeghec‟i k‟ristoneakan dastirakut‟yan kentron. Surb Ēdjmiatsin: Mayr At‟orr Surb Ēdjmiatsni tparan 2001. 9 Thompson Robert W., “Gregory of Narek‟s Commentary on the Song of Songs,” Journal of Theological Studies, 43:2 (October 1983): 453-96, 6.8, 7.13, 8.5; Thompson 484, 490 92. 10 Bībele UBS –EPF : 1988 11 Dziesmu Dziesma. Rīga: Zinātne. 1993 – 48 12 Astvatsashunch Matean. Hayastani Atsvatsashnchayin enkerut‟yun. 1997 – 702 13 Bībeles atlants. Rīga:LBB, 1995 – 47 14 Turpat, 38. 15 Григор Нарекаци. Книга скорбных Песнопений. Памьятники письменности Востока. Москва 1988 – 331 16 Turpat, 30. 17 Turpat 18 Petrosyan Y. Hay Arrak‟elakan surb Yekeghec‟i Mayr at‟orr surb Ēdjmiatsin, 2001 – 95. “Pēc uzvaras pār huņņiem armēņu 1.kristīgais valdnieks Trdats kopā ar pirmo armēņu katolikosu Grigoru Apgaismotāju sv. Jāņa Kristītāja baznīcā Taronā nesa pateicības upuri Dievam, nokaujot daudz lopu un to gaļu izdalot nabagiem.” 19 Виллер Э. А. Учение об Едином в античности и в средневековъе. Санкт – Петербург: Алетейя, 2002, 378 – 379. 20 Heinz – Mohr, G. Lexikon der Symbole.Bilder und Zeichen der christlichen Kunst.11.Aufl.Muenchen: Diederichs, 1992 – 281. 21 Elke, R., K. Salamans Mācītājs. Salamana Augstā Dziesma .Rīga : Augsburgas institūts, 2005 – 161. 22 Jaunās derības vēstules un Jāņa Atklāsmes grāmata.Rīga: LBL, 2001 – 202 23 Heinz – Mohr, G. Lexikon der Symbole.Bilder und Zeichen der christlichen Kunst.11.Aufl.Muenchen: Diederichs, 1992 – 281. 24 Elke, R., K. Salamans Mācītājs. Salamana Augstā Dziesma .Rīga : Augsburgas institūts, 2005 – 171. 25 Tamrazan Hr. Grigor Narekacin yev norplatonakanuthyune.Yerevan: Nairi, 2004 – 40 – 41. 27 Heinz – Mohr, G. Lexikon der Symbole.Bilder und Zeichen der christlichen Kunst.11.Aufl.Muenchen: Diederichs, 1992 – 281. |
ID Code: | 77 |
Deposited By: | Valda Salmiņa |
Deposited On: | 15 Feb 2010 22:25 |
Last Modified: | 06 Feb 2021 14:40 |
Repository Staff Only: item control page